O‘zbekiston Respublikasining barcha fuqarolari jinsi, irqi, millati, tili, dini, ijtimoiy kelib chiqishi, e’tiqodi, shaxsiy va ijtimoiy mavqeidan qat’i nazar, qonun va sud oldida tengdir. Korxonalar, muassasalar va tashkilotlar ham qonun va sud oldida tengdir.
Sud hujjatlarining majburiyligi
Sud hujjatlari barcha davlat organlari, jamoat birlashmalari, korxonalar, muassasalar va tashkilotlar, mansabdor shaxslar, fuqarolar uchun majburiydir hamda O‘zbekiston Respublikasining butun hududida ijro etilishi shart.
Sud hokimiyatining mustaqilligi
Sudyalar mustaqildirlar, faqat qonunga bo‘ysunadilar. Sudyalarning odil sudlovni amalga oshirish borasidagi faoliyatiga biron-bir tarzda aralashishga yo‘l qo‘yilmaydi va bunday aralashuv qonunga muvofiq javobgarlikka sabab bo‘ladi. O‘zbekiston Respublikasida sud hokimiyati qonun chiqaruvchi va ijro etuvchi hokimiyatlardan, siyosiy partiyalardan, boshqa jamoat birlashmalaridan mustaqil holda ish yuritadi.
Elektron pochta manzil:
j.qashqadaryo@sud.uz
Fuqarolar qabulxonasi:
(+998 75) 221-14-71
Manzil:
Қашқадарё вилояти, Қарши ш., 180100, Бунёдкорлик кўч., 10 А
Interaktiv xizmatlar
Elektron sud xizmatlari
MY.SUD.UZ - sud xizmatlaridan foydalanishning innovasion, ishonchli va qulay yo‘li
Murojaat
Sudga to‘g‘ridan - to‘g‘ri elektron shaklda murojaat yo‘llash.
Elektron to‘lov tizimi
Barcha sudlarda fuqarolar tomonidan amalga oshiriladigan barcha to‘lovlarni to‘lashning yagona elektron tizimi.
Videokonferens aloqa
Masofadan turib sud majlisida ishtrok etish
Majlislar jadvali
Sud majlislari jadvali bilan tanishish – sudlarda ishlarni sud majlisida ko‘rib chiqishga tayinlangan sanasi va vaqti haqida onlayn tarzda xabardor bo‘lib borish imkonini beradi.
Davlat boji kalkulyatori
Bu xizmat turi sudlarga murojaat qilishda to‘lanishi lozim bo‘lgan davlat boji miqdorini aniqlashda yaqindan yordam beradi.
Murojaat namunalari
Fuqarolar sudlarga murojaat qilishda hujjatlarning tayyor namunalaridan mutlaqo bepul foydalanish imkoniyati
MY.SUD.UZ
O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudining interaktiv xizmatlari portali
Qashqadaryo viloyat sudi fuqarolik ishlari bo’yicha sudlov hay’ati tashabbusi bilan viloyat IIBda tashkil etilgan seminar mehnat munosabatlari va unga rioya etish mavzuida bo’lib o’tdi.
Unda viloyat sudi raisi o’rinbosari-fuqarolik ishlari bo’yicha sudlov hay’ati raisi Kamol Namazov ma’ruza qilib, O’zbekiston Respublikasi Mehnat kodeksining 160-moddasiga muvofiq xodim nomuayyan muddatga tuzilgan mehnat shartnomasini, shuningdek, muddati tugaguniga qadar muddatli mehnat shartnomasini bekor qilish va ishga tiklash haqidagi da’vo arizalari ko’rib chiqilish jarayonida ish beruvchi tomonidan yo’l qo’yilayotgan xato va kamchiliklar xususida to’xtalib o’tdi.
Seminarda ishtirok etgan fuqarolik ishlari bo’yicha sudyalar ma’ruza qilib, Mehnat kodeksining 157, 160, 161-moddalari talablari, shuningdek, xizmat tekshiruvi bilan bog’liq masalalar, mehnat intizomini buzganlik uchun ish beruvchi tomonidan xodimlarga nisbatan qo’llaniladigan va qo’llanilishi mumkin bo’lmagan jazo choralari to’g’risida batafsil ma’lumotlar berishdi.
Mansur Niymatov, fuqarolik ishlari bo’yicha Kasbi tumanlararo sudi sudyasi
Ma’lumki, O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “Tezkor-qidiruv hamda tergov faoliyatida shaxsning huquq va erkinliklarini ishonchli himoya qilish kafolatlarini yanada kuchaytirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi Farmoniga asosan joriy yildan boshlab jinoyat ishlari bo’yicha sudlarda tergov sudyalari o’z faoliyatini boshlashdi. Qashqadaryo viloyatida faoliyatini boshlagan tergov sudyalari uchun videokonferensaloqa rejimida seminar tashkil etildi.
Unda viloyat sudi raisi o’rinbosari-jinoyat ishlari bo’yicha sudlov hay’ati raisi O’tkir Mamadaliev tergov sudyalarining vazifalari va majburiyatlari yuzasidan tushuntirishlar berib o’tdi.
Shuningdek, sudlarda pasportning (harakatlanish hujjatining) amal qilishini to’xtatib turish to’g’risidagi iltimosnomalarni ko’rib chiqish bilan bog’liq ishlarda e’tibor qaratilish lozim bo’lgan jihatlar xususida tegishli tavsiyalar berildi.
Qashqadaryo viloyat sudi jamoatchilik va OAV bilan aloqalar bo’limi
Bugungi kunda ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar qonun yo‘li bilan tartibga solinayotgani, qabul qilinayotgan qonunlar zamirida insonparvarlik va odillik g‘oyasi mujassamlashganligi har birimizni quvontiradi.
So‘nggi yillarda yurtimizda aynan Konstitutsiya va qonunlarga asoslangan davlat qurish uchun amalga oshirilayotgan chora-tadbirlarning salmog‘i har qachongidan oshdi desak mubolag‘a bo‘lmaydi.
Bu jarayonda inson, uning huquq va erkinliklari oliy qadriyat hisoblanadigan fuqarolik jamiyati asoslari mustahkamlandi.
Shu bilan birga sud hokimiyati ham qonun chiqaruvchi va ijro etuvchi hokimiyatdan, siyosiy partiyalardan, fuqarolik jamiyatining boshqa institutlaridan mustaqil holda ish yurituvchi, qonun ustuvorligi va adolat tantanasi yo‘lida faoliyat olib boradigan alohida mustaqil tizim sifatida shakllandi.
Birgina joriy yilning birinchi yarim yilligida sud-huquq sohasida bir qator amaliy ishlar qilindi.
Xususan, sud qarorlarining qonuniyligi, asosliligi va adolatliligini tekshirish instituti takomillashtirilib, qonuniy kuchga kirmagan sud qarorlarini shikoyat (protest) asosida apellyatsiya tartibida, qonuniy kuchga kirgan sud qarorlarini kassatsiya tartibida, apellyatsiya yoki kassatsiya tartibida ko‘rilgan sud qarorlarini taftish tartibida qayta ko‘rish amaliyoti joriy etildi.
Shuningdek, qonuniy kuchga kirgan sud qarorlarini kassatsiya tartibida ko‘rish bo‘yicha vakolatlar viloyat va unga tenglashtirilgan sudlarga o‘tkazilib, yuqori sudlar tomonidan sud qarorlarini bekor qilib, ishni yangidan ko‘rish uchun quyi instansiya sudlariga yuborish amaliyoti tugatildi.
Soha uchun yangilik sifatida baholangan islohotlardan yana biri tizimda tergov sudyasi institutining joriy etilayotganligi bo‘ldi.
2024-yil 10-iyun kuni O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Tezkor-qidiruv hamda tergov faoliyatida shaxsning huquq va erkinliklarini ishonchli himoya qilish kafolatlarini yanada kuchaytirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Farmoni imzolandi.
Mazkur farmonga ko‘ra, bugungi kunda sud-huquq tizimidagi zamonaviy talablar va xalqaro standartlar asosida ishni sudga qadar yuritish bosqichida tergov sudyasi lavozimi joriy etilishi belgilandi.
Xususan, 2025-yil 1-yanvardan jinoyat ishlari bo‘yicha tuman, shahar sudlarida tergov sudyasi lavozimi joriy etiladi. Tergov sudyalari sudga qadar ish yurituv davrida protsessual qarorlarga sanksiya berish va majburlov choralarini qo‘llash masalasini hamda ma’muriy huquqbuzarliklar to‘g‘risidagi ishlarni ko‘rib chiqadi.
Farmonga muvofiq qamoqqa olish yoki uy qamog‘i tarzidagi ehtiyot chorasini qo‘llash, qamoqda saqlash yoki uy qamog‘i muddatini uzaytirish, pasportning (harakatlanish hujjatining) amal qilishini to‘xtatib turish, murdani eksgumatsiya qilish, pochta-telegraf jo‘natmalarini xatlash, tintuv o‘tkazish, telefonlar va boshqa telekommunikatsiya qurilmalari orqali olib boriladigan so‘zlashuvlarni eshitib turish, ular orqali uzatiladigan axborotni olish, mol-mulkni xatlash kabi iltimosnomalarga tergov sudyasi sanksiyalar berishi mumkin.
Shuningdek, ayblanuvchini lavozimidan chetlashtirish, shaxsni tibbiy muassasaga joylashtirish, ayblanuvchining tibbiy muassasada bo‘lishi muddatini uzaytirish, ushlab turish muddatini 48 soatga qadar uzaytirish, prokurorning guvoh va jabrlanuvchining (fuqaroviy da’vogarning) ko‘rsatuvlarini oldindan mustahkamlash to‘g‘risidagi kabi iltimosnomalar bo‘yicha majburlov choralarini qo‘llashi mumkin.
Alohida ta’kidlash kerakki, jinoyat ishlari bo‘yicha sudga qadar ish yurituv davrida tergov sudyasi tomonidan protsessual qarorlarga berilgan sanksiyalar faqatgina apellyatsiya instansiyasida Qoraqalpog‘iston sudi, viloyatlar va Toshkent shahar sudlari, O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudi tomonidan yakka tartibda qayta ko‘rib chiqiladi.
Bundan tashqari, 2023-yil 16-yanvardagi “Odil sudlovga erishish imkoniyatlarini yanada kengaytirish va sudlar faoliyati samaradorligini oshirishga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi Prezident Farmoni bilan 2023–2026-yillarga mo‘ljallangan sud tizimini sifat jihatidan yangi bosqichga olib chiqishning qisqa muddatli strategiyasi tasdiqlangan edi.
Strategiya doirasida odil sudlovni ta’minlashning ustuvor vazifalaridan biri sifatida sudlar faoliyatida sun’iy intellekt texnologiyalarini joriy etish belgilangan.
Do‘nyo bo‘ylab ko‘plab jabhalarda samarali foydalanib kelinayotgan sun’iy intellekt texnologiyalarining sudlar faoliyatida bosqichma-bosqich joriy etilishi, sohada butun bir yaxlit tizim yaratilishiga va inson omili natijasida kelib chiqishi mumkin bo‘lgan kamchiliklarga yo‘l qo‘ymaslik va ularni o‘z vaqtida aniqlab, o‘z o‘rnida bartaraf etishga, shuningdek sud qarorlarining sifatli va tushunarli yozilishini ta’minlash bilan birga, ish hajmini ham bir muncha kamaytirishga imkon yaratadi.
Ish bo‘yicha sudning hukmini yoki qarorini inson qo‘li bilan yaratilgan elektron tizim tayyorlashini tasavvur qilish qiyin, albatta.
Ammo, xalqaro tajribalardan ko‘rinishicha sun’iy intellektga ega texnologiyalar fuqarolik yoki jinoiy ish yuritish usullarini isloh qilish imkoniyatiga ega. U sudyalarga sud muhokamasining turli bosqichlarida turli vazifalarni bajarishga ketadigan vaqtni qisqartirish orqali yordam beradi.
Shu bois sun’iy intellektdan huquqiy tartib-qoidalarni soddalashtirish, takroriy vazifalarni avtomatlashtirish va takomillashtirish orqali ishlarni tez hal etishda foydalanib kelinmoqda.
Sun’iy intellektdan sudlarda sudyalarning ish yukini kamaytirish, ishlarni hal qilish vaqtini qisqartirish va yaxshilash uchun foydalanish mumkin, biroq sun’iy intellekt tomonidan yozilgan sud qarorlarining jozo tayinlash qismida sodir etilgan qilmish uchun tayinlanishi lozim bo‘lgan jazo turi va miqdori faqatgina sudya tomonidan mustaqil tarzda belgilanadi.
Ishonchimiz komilki, sohada amalga oshirilayotgan mazkur islohotlar o‘z navbatida ish bo‘yicha barcha holatlar sud tomonidan har tomonlama tekshirilib, dalillarga xolisona baho berilishi va ishning haqiqiy holatlarini aniqlanishiga, natijada oqlov hukmlari ko‘payishiga asos yaratib, fuqarolarning sudga bo‘lgan ishonchining oshishiga zamin yaratadi.
Adham Abdiyev, jinoyat ishlari bo‘yicha Kitob tuman sudining sudya yordamchisi
O‘tgan qisqa davrda sud-huquq tizimini tubdan isloh qilishga qaratilgan tarixiy o‘zgarishlarga qo‘l urildi. Mamlakatimizda inson, uning huquq va erkinliklari oliy qadriyat darajasida belgilandi. Yangi tahrirdagi Konstitutsiyada ham sud organlarini fuqarolarning huquq va erkinliklarini himoya qiluvchi mustaqil organga aylantirish eng muhim vazifa etib belgilandi.
Xususan, bosh qomusimizning 136-moddasida “Sudyalar mustaqildirlar, faqat Konstitutsiya va qonunga bo‘ysunadilar. Sudyalarning odil sudlovni amalga oshirishga doir faoliyatiga har qanday tarzda aralashishga yul qo‘yilmaydi va bunday aralashish qonunga muvofiq javobgarlikka sabab bo‘ladi. Sudyalar muayyan ishlar bo‘yicha hisobdor bo‘lmaydi”, deb belgilab qo‘yildi.
Prezidentimizning “Odil sudlovga erishish imkoniyatlarini yanada kengaytirish va sudlov faoliyati samaradorligini oshirishga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi Farmoni ham ushbu yunalishdagi islohotlarimizni tubdan yangi bosqichga olib chiqishga qaratilgani bilan ahamiyatlidir. Mazkur hujjatda sud hokimiyatining chinakam mustaqilligini ta’minlash, sudlar faoliyati samaradorligi va odil sudlov sifatini oshirishga qaratilgan keng qamrovli chora-tadbirlar belgilandi. Xususan, 2023-2026 yillarda sud tizimini sifat jihatidan yangi bosqichga olib chiqishning Strategiyasi va uni amalga oshirish bo‘yicha Harakatlar dasturi tasdiqlandi. Harakatlar dasturida sud tizimini yanada isloh qilishga qaratilgan asosiy ustuvor yunalishlar, maqsad va vazifalar sifatida “Xabeas korpus” institutini amaliyotga yanada kengroq joriy etish sudyalar ixtisoslashuvini yanada kengaytirish, sud ishlarini ko‘rishda yagona sud amaliyotini ta’minlash, sudyalar mustaqilligini ta’minlashning yangi mexanizmlarini yaratish, sud hokimiyatining nufuzi, mavqei va obro‘sini yanada yuksaltirish choralarini ko‘rish va boshqa muhim masalalar hamda ularni amalga oshirish mexanizmlari, muddatlari va mas’ul organlar aniq belgilab berildi.
Alisher O‘ralov, jinoyat ishlari bo‘yicha Qamashi tuman sudi raisi
Tumanning Jeynov qishlogʼida joylashgan19-sonli umumiy oʼrta taʼlim maktabi oʼquvchilari uchun tashkil etilgan dars mashgʼuloti “Huquqiy ong, huquqiy madaniyat” mavzuida boʼldi.
Unda bugungi kunda mamlakatimizda inson huquqlari va erkinliklarining kafolatlari borasida amalga oshirilayotgan islohotlar, taʼlim sohasidagi yangiliklar va joriy qilinayotgan yangi taʼlim dasturlari xususida batafsil maʼlumotlar berildi.
Shuningdek, yoshlar oʼrtasida jinoyatchilik va huquqbuzarliklarning oldini olish maqsadida oʼquvchilarning boʼsh vaqtlarini mazmunli tashkil etish, yot gʼoyalar taʼsiriga tushib qolmasligi uchun maʼnaviy-maʼrifiy tadbirlarning doimiy va faol ishtirokchisi boʼlish hamda Vatanga muhabbat tuygʼusini kuchaytirish borasida fikr va mulohazalar bildirildi.
Ochiq va samimiy ruhda boʼlib oʼtgan dars davomida oʼquvchilar oʼzlarini qiziqtirgan savollarga batafsil javoblar olishdi.
Qashqadaryo viloyat sudi jamoatchilik va OАV bilan aloqalar boʼlimi
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 55-moddasida har kimga o‘z huquq va erkinliklarini sud orqali himoya qilish, davlat organlarining hamda boshqa tashkilotlarning, ularning mansabdor shaxslarining qonunga xilof qarorlari, harakatlari va harakatsizligi ustidan sudga shikoyat qilish, buzilgan huquq va erkinliklarini tiklash uchun ishi qonunda belgilangan muddatlarda vakolatli, mustaqil hamda xolis sud tomonidan ko‘rib chiqilishi huquqi kafolatlangan.
Mazkur normaning konstitutsiyada alohida mustahkamlab qo‘yilishi sudlar tomonidan konstitutsiyaviy normalarni to‘g‘ridan-to‘g‘ri va bir xilda qo‘llanilishi borasida kechiktirib bo‘lmaydigan ustuvor vazifalarni belgilab olishni taqozo etadi.
Chunki Konstitutsiyaning 15-moddasida “O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi mamlakatning butun hududida oliy yuridik kuchga ega,
to‘g‘ridan-to‘g‘ri amal qiladi va yagona huquqiy makonning asosini tashkil etadi”, deb ko‘rsatilgan.
Ma’lumki, Konstitutsiyaning oliy yuridik kuchga egaligi haqidagi qoida uning normalari barcha qonunlar va boshqa normativ-huquqiy hujjatlardan ustun turishini anglatadi.
Shu ma’noda, O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi Plenumining 2023 yil
23 iyundagi “Odil sudlovni amalga oshirishda O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi normalarini to‘g‘ridan-to‘g‘ri qo‘llashning ayrim masalalari to‘g‘risida”gi 16-sonli Qarori qabul qilindi.
Ushbu Plenum qarorining 1-bandida sudlar ko‘rib chiqilayotgan huquqiy munosabatlarni tartibga soluvchi qonun va boshqa normativ-huquqiy hujjatning mazmunini baholashi va Konstitutsiya normalarini to‘g‘ridan-to‘g‘ri amal qiluvchi oliy yuridik kuchga ega normativ-huquqiy asos sifatida qo‘llashi lozimligi qayd etilgan.
Bugungi kunga qadar sudlar tomonidan Konstitutsiyada mustahkamlab qo‘yilgan inson, uning hayoti, erkinligi, sha’ni, qadr-qimmati va boshqa daxlsiz huquqlari kafolatlab qo‘yilgan normalar izchil qo‘llanib kelinmoqda.
Jinoyat ishlari bo‘yicha sudlar tomonidan JKning 165-moddasida nazarda tutilgan jabrlanuvchi uchun sir saqlanishi lozim bo‘lgan ma’lumotlarni oshkor qilish, uni sharmanda qiladigan uydirmalar tarqatish bilan qo‘rqitib o‘zgadan mulkni yoki mulkiy huquqni topshirishni, mulkiy manfaatlar berishni yoxud mulkiy yo‘sindagi harakatlar sodir etishni talab qilish yoxud jabrlanuvchini o‘zining mulkini yoki mulkka bo‘lgan huquqini berishga majbur qiladigan sharoitga solib qo‘yish bilan bog‘liq jinoyat ishlarini ko‘rib chiqish Konstitutsiyaning 31-moddasida mustahkamlab qo‘yilgan:
-Har bir inson shaxsiy hayotining daxlsizligi, shaxsiy va oilaviy sirga ega bo‘lish, o‘z sha’ni va qadr-qimmatini himoya qilish huquqiga ega;
-Har kim yozishmalari, telefon orqali so‘zlashuvlari, pochta, elektron va boshqa xabarlari sir saqlanishi huquqiga ega.
Ushbu huquqning cheklanishiga faqat qonunga muvofiq va sudning qaroriga asosan yo‘l qo‘yiladi.
Har kim o‘z shaxsiga doir ma’lumotlarning himoya qilinishi huquqiga, shuningdek noto‘g‘ri ma’lumotlarning tuzatilishini, o‘zi to‘g‘risida qonunga xilof yo‘l bilan to‘plangan yoki huquqiy asoslarga ega bo‘lmay qolgan ma’lumotlarning yo‘q qilinishini talab qilish huquqiga ega ekanligi to‘g‘risidagi normalar to‘g‘ridan-to‘g‘ri qo‘llanib kelinmoqda.
Shu o‘rinda, Konstitutsiya normalarini faqatgina sodir etilgan jinoyat uchungina emas, balki protsessual harakatlarga nisbatan ham qo‘llanishini alohida ta’kidlash joiz.
Xususan, Jinoyat-protsessual kodeksning 116-moddasiga ko‘ra gumon qilinuvchining, ayblanuvchining, sudlanuvchining yaqin qarindoshlari gumon qilinuvchiga, ayblanuvchiga taalluqli holatlar haqida guvoh yoki jabrlanuvchi tariqasida faqat o‘zlarining roziliklari bilan so‘roq qilinishlari mumkin.
O‘z navbatida Konstitutsiyaning 28-moddasida hech kim o‘ziga va yaqin qarindoshlariga qarshi guvohlik berishga majbur emasligi to‘g‘risida norma qayd etilgan.
Barcha davlat organlarining konstitutsiyaviy qonuniylikni ta’minlash bo‘yicha birgalikdagi sa’y-harakatlari mamlakatda inson, uning hayoti, erkinligi, sha’ni, qadr-qimmati va boshqa daxlsiz huquqlari oliy qadriyat ekanligi to‘g‘risidagi umuminsoniy printsiplarning amalga oshirilishini kafolatlaydi. Bu borada huquqni muhofaza qiluvchi organlar o‘rtasida o‘zaro hamkorlikni yo‘lga qo‘yish, o‘quv-seminar mashg‘ulotlari tashkil etish hamda aholining konstitutsiyaviy bilimlarini oshirishga qaratilgan huquqiy targ‘ibotlarni ko‘paytirish maqsadga muvofiqdir.
Adham Abdiyev, jinoyat ishlari bo‘yicha Kitob tuman sudining sudьya yordamchisi
Барча ҳуқуқлар ҳимояланган 2025 | Qashqadaryo viloyat sudi